Categorie | Digitale geletterdheid |
Groep | Groep 6, Groep 7, Groep 8 |
gamification informatievaardigheden | |
Prijzen |
|
Beschikbaarheid | nog 1 beschikbaar |
Digitale geletterdheid: Informatievaardigheden
Wie durft deze uitdaging aan?
De directeur of meester daagt de klas uit om een aantal opdrachten uit te voeren. Nee, dit is niet zo maar een spelletje, dit is bloedserieus! Beide partijen tekenen een heus contract. De inzet bepalen de klas en de directeur/meester samen. De verliezer levert een tegenprestatie, dat is zeker. Welke klas durft de uitdaging met de directeur aan te gaan?
De klas moet opdrachten uitvoeren die op een poster (A1-formaat) staan. De poster komt uiteraard in de klas te hangen. De kinderen moeten bijvoorbeeld een lijst met 6 boeken maken die door Jacques Vriens zijn geschreven, een rap maken over het onderwerp “lezen” en deze rap opvoeren voor de klas of een lekker recept maken uit een kinderboek en dit klaarmaken voor de directeur... Het getekende contract geldt! De handleiding staat boordevol suggesties.
Let op! Nu is er ook een versie beschikbaar voor het speciaal (basis)onderwijs. Voor deze versie hebben we de bestaande poster als uitgangspunt genomen en een aantal opdrachten vervangen door nieuwe opdrachten die speciaal voor deze doelgroep zijn bedacht. In de bijgeleverde handleiding lees je er meer over. Vraag om deze versie in het veld 'Opmerkingen'.
Er mag in deze weken natuurlijk ook gelezen worden. Om dat ook te stimuleren stopt de bibliotheek een frisse collectie van 36 spannende, lieve, avontuurlijke en leerzame boeken bij dit project.
Een project dat in elke periode van het jaar past maar vooral aan het beging van het schooljaar. De samenwerking en het elkaar nodig hebben stimuleert verbondenheid van de groep.
Onder een groep verstaan we een klas in de samenstelling waarin deze ook normaal gesproken les krijgt.